Allas ansvar!

Sydsvenskan publicerade nyligen en artikel om läget för alltför många skolor, elever och pedagoger när det gäller mottagandet av nyanlända:

Skolor tvingas till akuta lösningar för nyanlända elever

Detta och många många andra rapporter om nyanländas situation visar på att Sveriges skolor måste göra en jättesatsning på språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt, för alla elever är allas ansvar! Det finns många åsikter om hur vi bör göra och vad som blir bäst för våra elever och då vill jag påminna er om det här:

Framgångsfaktorer organisatoriskt

Ovanstående är sådant som bl a Skolinspektionens utredningar har visat leder till framgång för våra nyanlända, och personligen tänker jag att den flexibla organisationen är en av de punkter som skolor kommer att ha svårast för. Det är svårt att tänka nytt, både kring organisation och undervisning, men jag kan inte se det på något annat sätt än att vi har inget val! Våra nyanlända elever är en mycket stor utmaning för Sveriges skolor, och utmaningar är svåra men också mycket utvecklande. Det nya lagförslaget kräver flexibla lösningar eftersom alla elever är olika och har olika behov. Därför anser inte jag att skolor kan bestämma exempelvis att nyanlända elever ska gå i Introgrupp/FBK en viss bestämd tid, det är inte att vara flexibel! Vissa elever behöver längre tid i Introgrupp och andra kortare. Dessutom måste samtliga pedagoger fortbildas för att uppnå säkerhet och beredskap gällande mottagandet av de nyanlända eleverna i respektive klass. Om vi får rätt verktyg för att möta dessa elever blir vi ännu mer flexibla! Ett led i detta är att som ämneslärare verkligen ta reda på och intressera sig för vad den nyanlända eleven kan och vad hen behöver öva mer på. Allt för att effektivisera kunskapsinhämtningen. Därför anser jag att det är olyckligt att inte steg 3 i det nya kartläggningsmaterialet (kartläggning av ämneskunskaper) är obligatoriskt. För det är ju ett ypperligt sätt för en ämneslärare att upptäcka elevens kunskaper och sedan individualisera utifrån kartlagd nivå. Dock kan ju en skola besluta att göra steg 3 obligatorisk och det anser jag är ett måste. Mycket för att göra samtliga pedagoger delaktiga i arbetet kring våra nyanlända, men framför allt för att kunna möta eleverna på respektive nivåer. Artikeln ovan belyser problematiken kring kartläggningens icke-varande på ett bra sätt. Undervisningen måste optimeras och bli meningsfull för tiden är knapp, och de kunskaper och de språk eleverna har med sig i sina ryggsäckar måste lyftas och uppmuntras för dessa delar är en mycket viktig del av elevens identitet.

Ja, jag vet att jag är tjatig, men kom ihåg att skolan ska vara en skola för alla!

 

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång